Reise og første dag i Tanzania

Nå sitter jeg på vakre Oasis Hotel i Morogoro etter en dag med både omvisning på det lokale universitetet og en tur på markedet. For å komme hit måtte vi reise fra Gardemoen kl 18:45, mellomlande i Stockholm, deretter til Addis Ababa i Ethiopia, før vi ble fløyet videre til Dar-Es-Salaam i Tanzania.

Det som møtte oss i Dar-Es-Salaam var først og fremst slående varme og ineffetivitet. Ved passkontrollen ble vi sendt frem og tilbake mellom tre forskjellige køer, og det tok sin tid. Men! Det er sånn det er her i Tanzania. Ting tar tid, og det er helt greit. Det er på en måte en forventning at man ikke skal holde seg til tiden, og så lenge forventningene er deretter så kan man egentlig bare slappe av og rusle med strømmen.


Erling, vår reiseleder og professor har lært oss å rusle med størmmen, og å ta livet som det kommer. Hakuna matata, som de sier her i Tanzania.

Reisen gikk videre fra flyplassen mot Morogoro med stor og fin buss på oss 10 reisende.


Her måtte vi ta oss til Rette (Cecile bak, og Edith foran) da reisen kom til å ta 4-5 timer. 

Det var til og med Air Condition på bussen, men jeg ville heller føle på varmen, så vinduet forble åpent mesteparten av turen.


Obligatorisk buss-selfie

Vi kjørte forbi varierende omgivelser, alt fra grøntområder til støvete landsbyer. Det var flere steder et tydelig klasseskille, hvor man i samme øyenkast kunne se villaer og jordhytter.

Tok en liten video (uten lyd) av den fine og grønne naturen. 

Også denne videoen fra et tidspunkt ikke lenge etter (Det blir bedre kvalitet om noen timer, når YouTube får prosessert videoen)

Etter mer eller mindre 24 timer med reising kom vi endelig frem til hotellet. Her ble vi møtt av god middag og god øl, og jeg la fort merke til hvor hyggelige Tanzanianerne er. Alle skal hilse, og alt er veldig avslappet. Til tross for at det tidvis føles ut som om det er renet kaoset, så føler vi oss helt trygge her!

En ny dag kom, og vi spiste frokost på hotellet før vi dro videre på omvisning på Morogoro University i dag tidlig. 
Frokost!
Hotell-hagen

Under omvisningen fikk vi lære litt om utdanningssystemet i Tanzania, samt se litt hvordan studentene der hadde det. Jeg kommer til å ha et eget blogginnlegg om det senere, så jeg holder meg til å vise noen bilder nå.



Til slutt tok vi oss en tur på markedet. Kommer mer bilder og historier fra akkurat det senere. Alt i alt har de første 24 timene i Tanzania vært veldig innholdsrike og spennende. Vi har allerede fått oppleve mye, og gleder oss til å reise opp til Uluguru-fjellene og Mgeta i morgen for å begynne på den faktiske praksisen. Det kan hende jeg får mulighet til å publisere litt der oppe fra, men det er ikke sikkert. Hvis ikke så kommer det mye når jeg kommer ned igjen! Håper jeg fikk videreformidlet litt av mine førsteinntrykk her i Tanzania, og at du synes det var fint å se. Følg med i ukene som kommer for flere intrykk og perspektiver fra livet som student i lærerpraksis her nede.

Kommentarer