Ny blogg, praksis i Tanzania og hva som har skjedd siden sist

Jeg har lenge hatt lyst til å starte med litt blogging igjen. Ikke bare fordi deling av tanker og idéer er gøy, men også fordi jeg ønsker å få disse utfordret ved å dele de på det store internett. Nå skal jeg snart ut å reise til Tanzania for å ha praksis som lærer, så dette er et fint tidspunkt å starte på. Jeg kommer garantert til å bli eksponert for mange forskjellige perspektiver i måneden som kommer, og vil dele både de, og opplevelser her. Så - hvis du er interessert i utdanning, nye perspektiver og andre kulturer så er det bare å følge med i ukene som kommer! 

Jeg har hatt to tidligere blogger, en hos Talentjakten, og en reiseblogg fra da jeg var på backpacking. En fellesbetegnelse for mine tidligere innlegg, og om tanker som opptar meg mye, er mennesker, utdanning, teknologi og endring. Derfor navnet på bloggen delta (endring) M(enneske) U(tdanning) T(eknologi). De fremtidige innleggene på denne bloggen vil altså for det meste omhandle nevnte temaer. Et lite drypp filosofi må også forventes. 

Siden sist jeg blogget har jeg fullført mastegraden i biologi, begynt i en doktorgradsstilling, fått søknaden om opptak til programmet for doktorgradsutdanning avslått av Universitetet i Bergen, sluttet i doktorgradsstillingen, og begynt på praktisk pedagogisk utdanning (PPU) ved Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet. Bakgrunnen for hvorfor søknaden ble avslått kan jeg komme tilbake til senere, men kan røpe at det i stor grad handlet om dårlig saksbehandling og hva jeg i ettertid har forstått er intern politikk. Men! Sånn er livet. Uansett hva man har planalgt så er fremtiden nesten garantert ulikt, og man kan ikke annet enn å tilpasse seg. For meg handlet dette om å starte på en karriere innenfor et av mine hovedinteresseområder: Utdanning. Om dette er karrieren jeg ender opp i vil bare fremtiden vise, men interessant er det uansett. 

PPU er forøvrig en ettårig utdanning man kan ta etter bachelor eller master (masterkrav fra 2019), og gir deg tittelen adjunkt eller lektor (avhengig av utdanningsnivå), og undervisningskompetanse i skolen. Du blir altså lærer. I løpet av dette året skal jeg ha to praksisperioder på seks uker hver. Min første praksisperiode var på en videregående skole i Asker, og min andre skal være på to forskjellige ungdomsskoler i Tanzania over en måned. Avreise er onsdag 23. januar, og opplevelsene mine der kommer til å fylle bloggen i månedene som kommer. 

Jeg gleder meg til å dele tanker, idéer og opplevelser, og håper du vil ta del i dette via denne bloggen. De neste to ukene etter avreise vil jeg ikke ha tilgang til internett, men etter det blir det hyppige(re) oppdatering! Ikke nøl med å legg igjen en kommentar, eller å sende meg en melding om du har noe på hjertet. 

Fra Ås i dag. Ganske så forskjellig i både temperatur og mengde snø fra bildene i de kommende innleggene!


Kommentarer

Legg inn en kommentar